Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “offers brengen”

Waarom vraagt God een kinderoffer aan Abraham?
overweging_preek - zondag, 25 februari 2024
Zondag 25 februari was ik voor de Eucharistieviering en een bezoek aan de zusters van de Voorzienigheid (en de andere zusters) in Bosbeek in Heemstede. We vierden onder meer de honderdste verjaardag van zuster Odilia Bosman. De lezingen van de H. Mis waren van de tweede Vastenzondag. Maar waarom toch vraagt God aan Abraham om het offer van zijn zoon?



Eerste zaterdagviering op het feest van Theresia van Lisieux
overweging_preek - zaterdag, 1 oktober 2022
Al bijna vijfenveertig jaar wordt in het heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood iedere eerste zaterdag gebeden om roepingen. Ook op 1 oktober was een flinke groep pelgrims gekomen voor rozenkrans, Mis en aanbidding voor deze intentie. Het feest van Theresia van Lisieux werd gevierd. Wie was deze jong gestorven Karmelietes? En wat heeft zij onze tijd nog te zeggen?



nieuws - vrijdag, 25 februari 2022
In het diocesaan heiligdom van Heiloo wordt in de voor­jaars­va­kan­tie een tiener­kamp­week­end geor­ga­ni­seerd (25 t/m 27 februari). Op twee momenten ben ik erbij aanwezig: vrijdagavond voor de openingsmis en zaterdagochtend voor een catechese.



Jezus en de graankorrel die in de aarde valt; bij La Vie
overweging_preek - zondag, 21 maart 2021
Op de vijfde zondag van de veertigdagentijd was ik ’s middags bij La Vie in Zeewolde om de Eucharistie te vieren en de gemeenschap te ontmoeten. In dit centrum wordt geestelijke begeleiding gegeven door verschillende geestelijk begeleidsters samen met Elizabeth Duet.



Stappen op de weg van een (priester)roeping
overweging_roeping - vrijdag, 5 maart 2021
Dit weekend worden door het sint Willibrordseminarie oriëntatiedagen gehouden. Zes deelnemers verdiepen zich in wat roeping is, hoe je die onderscheidt, wat een priesteropleiding inhoudt en hoe de geestelijke, menselijke, pastorale, filosofische en theologische vorming verloopt. Over roeping heb ik op vrijdagavond 5 maart een inleiding gegeven.



alles voor een parel... een schat (17e zondag door het jaar A)
overweging_preek - zondag, 26 juli 2020
Veel mensen in onze tijd hebben al verschillende relaties achter de rug, regelmatig gaan mensen na jaren samenwonen uit elkaar, of stranden huwelijken. Hoe dat komt? En hoe dat te voorkomen zou zijn? Een goede vraag. Want het geeft een knak in het leven van de partners en van de kinderen als die er zijn. En het beeld dat ons in de bijbel wordt voorgehouden is ook anders.



‘Zalig zij die geloofd heeft’ - Feest van O.L. Vrouw ter Nood
overweging_preek - zondag, 31 mei 2020
"Zalig zij die geloofd heeft", zo wordt Maria aangesproken in het evangelie (Lc. 1, 45). Je kunt veel geloof hebben, een beetje of helemaal geen geloof. Maakt het veel verschil? We stonden stil bij de waarde van geloven. Het feest van Onze Lieve Vrouw ter Nood is dit jaar wel gevierd in Heiloo, ook met de pontificale Mis en de processie maar zonder aanwezige gelovigen. Die konden alles volgen via de live-stream van kathedraal TV, ter plaatse knap verzorgd door enkele seminaristen.



Eucharistieviering in de St. Laurentiuskerk van Heemskerk
overweging_preek - zondag, 11 augustus 2019
Zondag 11 augustus (19e zondag door het jaar C) was ik in de Laurentiuskerk in Heemskerk voor de heilige Mis, daags na het feest van Laurentius. Ik heb er toch even aandacht aan besteed, al viert de parochie het een week later omdat het koor dan weer terug is van vakantie. Waakzaamheid was het thema en uitzien naar de eeuwigheid en de komende Heer. Jammer genoeg is dat niet iedereen gegeven. Soms laten kinderen hun gelovige ouders zonder kerkelijke uitvaart gaan...



Hoe kun je christen zijn in deze tijd?
nieuws - vrijdag, 21 juni 2019
Vrijdag 21 juni was ik 's avonds in Heiloo voor "Meet and greet the Lord", een jongerenprogramma met maandelijkse aanbiddingsbijeenkomsten, waar een groeiend aantal jongeren aan deelneemt. Dit keer was de aanbidding buiten: "under the stars" met medewerking van een zangers uit Canada.



Feest van Sint bavo in de kathedraal
overweging_preek - zondag, 7 oktober 2018
Zondag 7 oktober was ik in de kathedrale basiliek van Sint Bavo in Haarlem waar het feest van deze heilige werd gevierd, die rond 650 werd geboren en rijk en van adel, alles achterliet om als monnik te gaan leven.



Wanneer werd je geraakt?
overweging_preek - dinsdag, 30 januari 2018
Soms worden we geraakt, positief of negatief: ontroering, kwaadheid, verdriet of hoe dan ook. Wat doen we met onze gevoelens? Worden ze weggestopt? Gaan ze voorbij? Wat nemen we mee?



Familiedag en einde van de oktobermaand in Heiloo
overweging_preek - zondag, 29 oktober 2017
Zondag 29 oktober was er Familiedag in Heiloo met een kinderprogramma en katholieke vorming voor de ouders. Om 16.00 uur was er een gezinsmis en een licht­pro­cessie, waarna de familiedag met een gezellige maaltijd werd afgesloten. Het thema van het evangelie was liefde, maar daar beginnen meteen de problemen...



Opdracht van de Heer in de tempel
overweging_preek - dinsdag, 2 februari 2016
Op 2 februari is het jaar van het God gewijde leven in Heiloo afgesloten met een bezinningsdag voor religieuzen en andere God gewijden die in groten getale waren gekomen.



Wat God heeft gedaan en wat wij moeten doen
nieuws - zondag, 22 maart 2015
Zondag 22 maart werd in de Onze Lieve Vrouwekerk te Amsterdam de jaarlijkse Acies gehouden voor de leden van het Legioen van Maria. Dat gebeurt altijd rond het Hoogfeest van de Aankondiging van de Heer (Maria Boodschap). Tijdens de Acies wordt de belofte van trouw aan Maria door alle leden van het Legioen van Maria - actieve en biddende leden - vernieuwd.



Derde zondag van de veertigdagentijd B
overweging_preek - zondag, 8 maart 2015
Op deze derde zondag van de veertigdagentijd wijst Jezus naar Zijn lichaam als de ware tempel. Dat lichaam van Christus zijn wij. Meer dan de tempel van steen tellen de geestelijke tempel en de levende stenen... Deze zondag bezocht ik de H. Maria Magdalena parochie in 't Kalf in Zaandam om er de heilige Eucharistie te vieren.



kathedrale basiliek van Sint Bavo
overweging_preek - maandag, 1 juli 2013
Een van de mooie dingen in ons bisdom is de kathedrale koorschool Deze zondag werden aan het begin van de pontificale Mis de nieuwe leden geinstalleerd (kinderen van groep 5) en werd afscheid genomen van de jongens en meisjes van groep acht.